Jak wygląda sytuacja kobiet w małych i średnich firmach?
Raport o sytuacji kobiet w małych i średnich przedsiębiorstwach
O tym, że sytuacja kobiet w miejscu pracy jest lepsza niż jeszcze 10 lat temu jest przekonanych 60% respondentów badania przeprowadzonego w 2021 r. na zlecenie Pracuj.pl. Jednak aż 42% przebadanych kobiet nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że obie płcie mają równe szanse w miejscu pracy. To pokazuje, że choć jest lepiej, to osiągnięcie równości płci w miejscu pracy nadal jest przed nami.
W ramach XIV fali badania Bibby MSP Index sprawdziliśmy, jak niektóre kwestie związane z aktywnością zawodową kobiet są postrzegane przez osoby pracujące w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zobacz raport i zainspiruj się do działań w Twojej firmie! Zmotywowany i realizujący swój potencjał pracownik to największy kapitał każdej organizacji.
KOMPETENCJE NIE MAJĄ PŁCI
Liczne badania pokazują, że zarządy, w których zasiadają kobiety, mają większe zyski. Za obecnością kobiet na stanowiskach kierowniczych przemawiają też pewne umiejętności, jakie przejawia większość z nas. Empatia, dobra organizacja, współpraca, skuteczne budowanie zespołów czy dbanie o dobre relacje to budulec innowacyjnych przedsiębiorstw XXI w. Niewątpliwie są to argumenty przemawiające za tym, aby wprowadzić parytety. Z drugiej jednak strony wszelkie odgórne regulacje napotykają opór pewnych grup, co może być w początkowej fazie przeciwskuteczne. Dlatego jako kobieta i członek zarządu dużej firmy wierzę przede wszystkim w siłę rynku i dobrych wyników, aktywizację zawodową kobiet, promowanie różnorodności i wdrażanie działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy.
Ewa Gawrońska-Micuń,
Dyrektor Operacyjna i Członek Zarządu w Bibby Financial Services
Kluczowe wnioski z raportu
- 52% respondentów badania Bibby MSP Index potwierdza, że w ich organizacji prowadzona jest polityka zrównywania szans kobiet i mężczyzn.
- Im mniejsza organizacja, tym niższy priorytet ma kwestia równości płci.
- 2/3 badanych zadeklarowało, że płace dla kobiet i mężczyzn są w ich organizacjach równane.
- W co czwartej firmie wprowadzono parytet na stanowiskach dyrektorskich i kierowniczych.
- Tylko 23% małych i średnich przedsiębiorstw zachęca mężczyzn do korzystania z urlopów tacierzyńskich.
- 1 na 5 firm prowadzi programy mentorskie i szkoleniowe dla kobiet.
NIE MA DLA CIEBIE MIEJSCA PRZY STOLE DECYDENTÓW? TO JE SOBIE DOSTAW!
Kultura różnorodności i włączania (wszystkich mniej uprzywilejowanych grup społecznych) staje się trendem. Młode pokolenia stawiają pracodawcom zupełnie inne wymagania niż ich rodzice czy dziadkowie. Chcą robić ciekawe, dobre rzeczy, czuć się w pracy swobodnie, móc być sobą, realizować pasje i wykorzystywać talenty. Niezależnie od płci, poglądów, koloru skóry, preferencji seksualnych czy wyznania. Wywierają nieagresywną presję – w pracy mają liczyć się wyłącznie kompetencje. Sama praca ma być dopełnieniem ich życia, nie celem ani nie poświęceniem. Niby oczywiste, ale przed nami wciąż wiele wyzwań.
Co jest główną przeszkodą? Stereotypy, które wciąż mają się dobrze i bezkarnie się panoszą w działach HR. Tradycyjne postrzeganie ról społecznych, konserwatywne wychowanie chłopców i dziewcząt – to wciąż kule u nogi rozwoju na rynku pracy. Problem często jest w naszych – kobiet – głowach.
Dominika Bettman,
CEO Microsoft Polska, orędowniczka nowych technologii
W raporcie znajdziesz komentarze uznanych ekspertów rynkowych. Na temat sytuacji kobiet w biznesie głos zabrali m.in.:
- Ewa Gawrońska-Micuń, Dyrektor Operacyjny i Członek Zarządu w Bibby Financial Services
- Dominika Bettman, CEO Microsoft Polska, przedsiębiorczyni, orędowniczka nowych technologii i zrównoważonego biznesu
- Zofia Dzik, impact inwestorka i prezeska zarządu Instytutu Humanites
- Miłka Raulin, himalaistka i podróżniczka, najmłodsza polska zdobywczyni Korony Ziemi
- Paweł Oksanowicz, dziennikarz specjalizujący się w tematach CSR, ESG i zrównoważonego rozwoju
- Tomasz Kukulski, prezes Bibby Financial Services
STYL ZARZĄDZANIA NIE ZALEŻY OD PŁCI
Obecnie w wielu firmach zachodzą pozytywne zmiany w obszarze wellbeingu, czy dbałości o jakość życia pracowników. Powodów jest kilka, a najważniejsze to: zmiana demograficzna i pokoleniowa. Na rynek pracy wchodzą coraz młodsze pokolenia, które w środowisku pracy poszukują - poza kwestiami finansowymi - poczucia sensu oraz możliwości dobrego łączenia pracy z życiem prywatnym.
Dostrzegam pewną prawidłowość obserwując firmy, które biorą udział w akcji „Dwie Godziny dla Rodziny” i zgłaszają się do konkursu „Firma Przyjazna Rodzinie / Człowiekowi”. Firmom tym towarzyszy większy poziom świadomego, długoterminowego kształtowania polityki zatrudnienia i dbałości o dobrostan ludzi. Te organizacje częściej pytają swoich ludzi o opinię i oddają im inicjatywę.
Zofia Dzik,
impact inwestorka i prezeska zarządu Instytutu Humanites